Podręcznik użytkownika Mefisto SMB









  1. Instalacja

    1. Wymagania programu



Minimalne wymagania programu to:



    1. Opis instalacji


Pakiet instalacyjny systemu Mefisto SMB składa się z:


Program można również zakupić u partnerów firmy Mefisto. Dostępna lista aktualnych partnerów znajduje się na stronie internetowej firmy mefistosoft.pl.



Tylko administrator systemu ma uprawnienia do przeprowadzenia procesu instalacji.

Instalacje wszystkich wersji pakietu Mefisto SMB odbywają się poprzez uruchomienie pliku Setup.exe, co powoduje uruchomienie kreatora instalacji programu Mefisto SMB.



Kliknij przycisk Dalej.

Przeczytaj i zaakceptuj warunki korzystania z aplikacji poprzez zaznaczenie opcji Zgadzam się i klknięcie Dalej.

Można zmienić lokalizację folderu instalacji lub pozostawić domyślną. Nalezy również wybrać dla kogo ma być zainstalowana aplikacja. Jeżeli zostanie wybrana opcja “Tylko ja” aplikacja zostanie zainstalowana tylko dla aktualnie zalogowanego użytkownika systemu Windows. Następnie należy klinąć Dalej.

Zaznaczenie opcji “na pulpicie” sprawi, że po instalacji na pulpicie zostaną utworzone trzy skróty do aplikacji Mefisto SMB, Mefisto POS i Mefisto Warehouse. Kliknij Dalej.

Dalej aby zainstalować program.

Poczekaj aż proces instalacji dobiegnie końca.

Po pomyślnym zakończeniu procesu instalacji pozostanie nam do podjęcia decyzja o uruchomieniu programu Mefisto SMB od razu lub w późniejszym terminie.

  1. Ogólna charakterystyka systemu

    1. Budowa systemu



Program zbudowany jest w następujący sposób





      1. Menu główne



Menu główne programu stanowią:

  1. Program

    1. Zamknij aplikację

  2. Działania

    1. Nowe zadanie

    2. Nowe spotkanie

    3. Wyślij email

    4. Odnotuj rozmowę telefoniczną

  3. CRM

    1. Nowa szansa sprzedaży

  4. Kontakty

    1. Dodaj klienta

    2. Dodaj lead

    3. Dodaj inny kontakt

  5. Produkty/Usługi

    1. Nowy produkt

    2. Nowa usługa

    3. Ceny specjalne

    4. Cennik

  6. Handel

    1. Nowa faktura/rachunek

    2. Nowa WZ

    3. Nowa faktura kosztowa

    4. Nowa płatność

  7. Magazyn

    1. Nowa dostawa

    2. Nowa inwentaryzacja

    3. Nowy transfer

    4. Nowe wydanie próbek

    5. Nowa strata

    6. Transporty

  8. Pliki

    1. Dodaj plik

  9. Finanse

    1. Operacje gotówkowe

      1. Wpłata

      2. Wypłata

      3. Nowa inwentaryzacja kasy

      4. Inwentaryzacje kas

      5. Kasa firmowa

    2. Konta

      1. Historia operacji

      2. Zarządzaj kontami

  10. Raporty

    1. Drukuj faktury

    2. Wykaz faktur

    3. Należności

    4. Płace

  11. Pracownik

    1. Dokumenty

      1. Lista Obecności

  12. Narzędzia

    1. Szybka zmiana przedstawiciela handlowego

    2. Masowy mailing

  13. Ustawienia

    1. Język

      1. English

      2. Polski

    2. Ustawienia użytkownika

    3. Atrybuty

    4. Słowniki

    5. Jednostki administracyjne

    6. Użytkownicy

    7. Magazyny

    8. Kreator konfiguracji

    9. Konfiguracja

  14. Pomoc

    1. O programie

    2. Zgłoś błąd



      1. Główne okno programu



Główne okno systemu podzielone jest zakładkami na funkcjonalne części:






      1. Pasek statusu programu





Pasek statusu programu – znajduje się na dole gównego okna programu. Wyświetla nazwę zalogowanego użytkownika programu.



    1. Dwujęzyczność

Interfejs systemu Mefisto SMB został napisany w dwóch językach polskim i angielskim. W każdej chwili działania systemu użytkownik może zmienić język. Aby dokonać zmiany jeżyka należy z menu głównego wybrać “Ustawienia”, następnie “Język” i kliknąć w wybrany język.

    1. Obsługa okien



W programie Mefisto SMB istnieją cztery sposoby wywoływania poszczególnych opcji

w głównym oknie aplikacji oraz w oknach edycyjnych:

1. Poprzez kliknięcie myszką na odpowiedniej ikonie lub przycisku.

2. Poprzez wybranie opcji z menu programu.

3. Poprzez wybranie opcji z menu kontekstowego (podręcznego) prawego

klawisza myszki.

4. Poprzez skrót klawiszowy.



    1. Obsługa tabel

Główne dane w aplikacji przedstawione są przy użyciu zaawansowanych tabel. Tabele te niezależnie od danych jakie przedstawiają posiadają wspólne cechy, które pomagają w lepszej prezentacji danych.


      1. Zmiana położenia i wielkości kolumn

Aby dokonać zmiany wielkości wybranej kolumny, należy najechać wskaźnikiem myszki na linie oddzieląca wybraną kolumną od kolumny sąsiądującej z nią od prawej strony i po zmianie wskaźnika myszki kliknąc i poszerzyć kolumnę do pożadanego rozmiaru


Aby zmienić położenie kolumny wystarczy “chwycić” za nagłówek kolumny i przesunąć ją w wybrane miejsce

      1. Wyświetlanie ukrytych kolumn

Każda tabela domyślnie wyświetla tylko wybrane kolumny - dla czytelności tabel wybrane kolumny mogą zostać ukryte.

Aby zobaczyć którąś z ukrytych kolumn należy prawym przyciskiem myszki kliknąc na nagłówku tabeli i wybrać “Wybór kolumn”.

Następnie należy “przeciągnąc” wybraną kolumnę w wybrane miejsce w nagłówku tabeli.


Możliwa jest też zmiana w odwrotną stronę - ukrycie niepożądanych kolumn - aby tego dokonać należy przenieść odpowiedni nagłówek kolumny na zawartość tabeli lub do okienka “Dostosowanie”.


      1. Sortowanie

Sortowanie w tabelach programu Mefisto SMB jest bardzo proste - wystarczy kliknąć w nagłówek kolumny wg której dane mają być sortowane. Drugie kliknięcie powoduje zmianę kierunku sortowania.


Jeżeli potrzebne jes sortowanie po kilku kolumnach naraz, na każdej kolumnie po której dane mają być sortowane należy kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać rodzaj sortowania, aby usunąc sortowanie należy wybrać “Usuń sortowanie”

      1. Grupowanie





Tabele programu Mefisto SMB posiadają funkcjonalność grupowania po wybranych przez użytkownika kolumnach. Aby grupować po wybranej kolumnie należy “chwycić” nagłówek kolumny i przenieść ją nad tabelę. Możliwe jest grupowanie po kilku kolumnach, aby tego dokonać należy kolejno po sobie “przeciągać” wybrane kolumny nad tabele.




Przy grupowaniu pod każda grupą pokazuje się stopka, która podsumowywuje dane w każdej z grup. W niektórych przypadkach dla większej przejrzystości można wyłączyć tę stopkę - aby tego dokonać należy kliknąc w pole wyboru “Stopka do grupowania”, ktore znajduje się obok panelu do wyszukiwania



      1. Filtrowanie



Filtrowanie w tabelach możliwe jest na 3 sposoby:


      1. Panel do wyszukiwania


Wszystkie tabele posiadają panel do wyszukiwania, który umożlwia łatwe odnajdywanie rekordów.

Na niektórych tabelach panel jest domyślnie widoczny, w pozostałych przypadkach, aby zobaczyć panel należy użyć kombinacji klawiszy Ctrl+F.


      1. Podział tabel w poziomie


Niektóre tabele mogą zostać podzielone przez użytkownika na dwie poziome części. Prezentują one takie same dane i mogą być przewijane osobno. Dzięki temu użytkownik ma np. możliwość edycji ostatniego wiersza w pierwszej cześci tabeli i równocześnie widzeć pierwszy wiersz w drugiej części tabeli.


      1. Widoki


Niektóre z tabel umożliwiają tworzenie włąsnych widoków np. z mniejszą/większą ilością kolumn, innym ułożeniem kolumn, innym sortowaniem itp. Obsługa widoków (o ile jest możliwa dla danej tabeli) znajduje się w prawym górnym rogu.


Zmiana widoku jest możliwa po rozwinięciu listy z dostępnymi widokami i kliknięciu na odpowiedni. Zostanie wówczas wczytany nowy wygląd tabeli

W skład listy z widokami wchodzą:



Administrator, aby zarządzać szablonami musi kliknąć w przycisk do zarządzania widokami i wybrać opcję “Szablony”.

W nowym oknie wyświetlone są wszystkie stworzone przez administratora widoki, które może:


Wygląd tabeli można również modyfikować ręcznie (np. zmieniając szerokość kolumn lub wyświetlając/ukrywając niektóre z nich), ale chcąc korzystać później z takiego wyglądu(widoku) należy go wcześniej zapisać. W tym celu należy kliknąć w przycisk do zarządzania widokami i wybrać opcję “Zapisz widok”

W nowo otwartym oknie możemy nadpisać jakiś istniejący już widok lub zapisać nowy podając jego nazwę.


    1. Drzewko filtrowania

Zastosowanie drzewka filtrowania jest możliwe na widoku kontaktów i produktów. Drzewko służy do fitrowania po kategoriach o strukturze drzewiastej.

Aby zobaczyć drzewko do filtrowania należy kliknąć w przycisk „Filtrowanie wg kategorii”, który znajduje sie po lewej stronie ekranu.



  1. Obsługa programu

    1. Uruchomienie



Uruchomić program Mefisto SMB można na dwa sposoby:

    1. Kreator konfiguracji



Przy pierwszym uruchomieniu systemu administrator zobaczy okno kreatora konfiguracji, który ma na celu wprowadzenia do systemu danych firmy klienta oraz ustawienia podstawowych parametrów programu niezbędnych do prawidłowego działania.

Kreator konfiguracji można uruchomić także wybierając z menu programu “Ustawienia” i następnie “Kreator konfiguracji”



Pierwszym ekranem jaki zobaczy użytkownik w kreatorze konfiguracji jest ekran powitalny.





Po kliknięciu przycisku “Dalej”, pojawi się ekran na którym można wprowadzić podstawowe dane firmy.





Kolejny ekran odpowiada za konfigurację SMTP konta pocztowego, która umożliwi wysyłanie emaili z systemu Mefisto SMB. (Uwaga: każdy użytkownik systemu Mefisto SMB posiada swoje indywidualne konto pocztowe - tak, aby każda osoba korzystająca z systemu mogła wysyłaś wiadomości email ze swojej skrzynki.





Aby zapisać wprowadzone dane, na ostatnim ekranie Kreatora należy kliknąć “Zakończ”.

    1. Zaawansowana konfiguracja

      1. Dane firmy


W tej zakładce administrator systemu może ustawić dane firmy, które będa pokazywać się na dokumentach generowanych w systemie Mefisto SMB.

W tym miejscu można ustawić także logo firmy, które również będzie dodawane do dokumentów.

      1. Ogólne

Zakładka odpowiada za ogólną konfigurację systemu. Została podzielona w następujący sposób:


      1. Dokumenty

W tym miejscu administator ustawia teksty, które dodawane są do dokumentów generowanych przez system.

      1. Numeracja dokumentów

Zakładka umożliwia ustawienie administratorowi własnego formatu numerowania dokumentów generowanych przez system.

      1. Tagi

Wyświetla listę tagów jakie mogą byc użyte przy tworzeniu tekstów tworzonych w zakładce “Dokumenty”

    1. Atrybuty



Atrybuty to dodatkowe pola definiowane przez administratora systemu, powiązane z produktem lub kontaktem.

Dostęp do zarządzania atrybutami można uzyskać wybierając z menu programu “Ustawienia”, a następnie “Atrybuty”.



Admninistrator ma do wyboru następujące opcje:

      1. Zarządzanie

W tym miejscu administrator może zobaczyć wszystkie atrybuty powiązane z kontaktem i produktem oraz tworzyć nowe, edytować lub kasować istniejące już atrybuty.



Aby dodać nowy atrybut należy kliknąc przycisk nowy w prawym górnym rogu okna natomiast aby otworzyć okno do edycji atrybutu należy podwojnie kliknąć myszką na wybranym atrybucie.



Wymagane pola dla atrybutów to “Nazwa” oraz “Typ”. Administrator ma do wyboru 5 typów atrybutów:


Jeżeli zostanie wybrana jakaś wartość w polu “Kategoria” to atrybut będzie wyświetlany na widoku produktu lub kontaktu tylko w przypadku gdy produkt lub kontakt jest przypisany do tej kategorii.


      1. Typy wyliczeniowe (enum)


W tym miejscu administrator może tworzyć własne type danych, które będą mogłby być później wykorzystane w atrybutach. Type wyliczeniowe są przydatne w przypadku, gdy do opisania produktu lub kontaktu potrzebne są jakieś specyficzne cechy np


Aby stworzyć nowy typ wyliczeniowy należy użyć przycisku “Nowy typ”, natomiast aby dodać wartość do istniejącego już typu wyliczeniowego należy zaznaczyć wybrany typ i wcisnąć przycisk “Dodaj wartość”.

W obu przypadkach pojawi się podobne okno w którym należy podać nazwę nowego typu lub wartości i następnie kliknąć przycisk “Zapisz”.




      1. Grupy


Okno służy do tworzenia, edycji i usuwania grup atrybutów, które łączą podobne atrybuty - są przydatne np do opisania składu produktu - jeżeli administrator stworzył atrybut z edytorem typu “liczba i typ wyliczeniowy” - o nazwie “Materiał”, to przydatne będzie zastosowanie grupy “Skład “








    1. Magazyny



Dostęp do zarządzania magazynami firmy można uzyskać wybierając z menu programu “Ustawienia”, a następnie “Magazyny”.

Na ekranie pojawi się okno z listą wszystkich magazynów jakie posiada firma.



Edycja zapisanego magazynu jest możliwa po podwójnym kliknięciu w wiersz z wybranym magazynem, natomiast aby dodać nowy magazyn należy kliknąć w przycisk “Nowy”.

Wyświetli się wówczas okno do tworzenia magazynu - aby zapisać nowy magazyn należy wprowadzić przynajmniej miasto w którym znajduje się magazyn



.

    1. Jednostki administracyjne

Jednostki administracyjne to kraje, województwa i miejscowości, które są wykorzystywane przy tworzeniu adresów kontatków. Do adresu może być użyte tylko miejscowość, które wcześniej zostało dodane do systemu przez administratora. Takie podejście zapobiega problemom z zapisem tych samych miejscowości z „literówkami” i pozwala na jednoznaczną identyfikację, np. Miasto „Kraków” bez takiego podejścia można by zapisać również jako „Cracow”, „kraków”, „Krakow” itp.

Dostęp do zarządzania jednostkami administracyjnymi można uzyskać wybierając z menu głównego „Ustawienia” a następnie „Jednostki administracyjne”.

    1. Użytkownicy



Dostęp do zarządzania użytkownikami można uzyskać wybierając z menu głównego „Ustawienia” a następnie „Użytkownicy”.

Na ekranie pojawi się okno z listą wszystkich użytkowników korzystających systemu Mefisto SMB. Przy każdym użytkowniku wyświetlone są uprawnienia jakie posiada w systemie Mefisto SMB.



Aby stworzyć nowego użytkownika należy nacisnąć przycisk „Dodaj”, natomiast, aby przejść do edycji już istniejącego użytkownika należy kliknąc przycisk „Pokaż”, który znajduje się pod loginem.



    1. Słowniki

Dostęp do słowników można uzyskać wybierając z menu programu “Ustawienia”, a następnie “Słowniki”.



Na ekranie pojawi się okno służące do zarządzania słownikami, które zostały pogrupowane do zakładek.



Edycja elementów słownika jest możliwa po podwójnym kliknięciu w dany wiersz, natomiast aby zdefiniować nową kategorię należy kliknąć w przycisk “Nowa”. Wyświetli się wówczas okno służące do zapisu, w którym należy podać nazwę nowego elementu słownika.



W kategorii głównej dla produktów i i kontaktów oprócz zdefiniowania nowej kategorii (przycisk “Dodaj główną”) możemy dodawać podkategorie. W tym celu należy zaznaczyć kategorię i kliknąć w przycisk “Dodaj do wybranej”.

Utworzone w ten sposób drzewo kategorii można modyfikować przenosząc(przeciągając) jego elementy. W tym celu należy kliknąć lewym przyciskiem w odpowiednią kategorię i przenieść ją (mając ciągle wciśnięty lewy przycisk myszy) w interesujące nas miejsce, a następnie upuścić zwalniając przycisk myszy. Zmieniona w ten sposób struktura drzewa zostanie automatycznie zapisana.



  1. Obsługa programu

    1. Działania



Działania w systemie SMB oznaczają czynności, jakie zostały wykonane lub mają zostać wykonane przez określoną osobę. Działania zostały podzielone na 4 typy:



Wszyskie spotkania i zadania wyświetlane są w zakładce “Działania”. (domyślnie wyświetlane są wszystkie nadchodzące spotkania oraz niewykonane zadania dla zalogowanego użytkownika). Z tego widoku możliwe jest utworzenie nowego zadania lub spotkania poprzez kliknięcie przycisku w prawym górnym rogu okna.



Widok ten umożliwia też szybkie filtrowanie po działaniach:

      1. Tworzenie nowych działań





Tworzenie nowego działania:

Wysyłanie maili możliwe jest z widoku kontaktu

Odnotowanie rozmowy telefonicznej możliwe jest z widoku kontaktu





      1. Przypomnienia

Zadania i spotkania w systemie Mefisto SMB posiada opcję przypominania o swoim rozpoczęciu (terminie wykonania w przypadku zadań). Przypomienia mogą zostać stworzone przy dodawaniu lub edycji działania.





Jeżeli zostało ustawione przypomnienie do któregoś z działań na ekranie użytkownia pojawi się okno z listą działań do wykonania. Powiadomienie pojawi się, w czasie ustawionym przez użytkownika lub zaraz po zalogowaniu do systemu Mefisto SMB, jeżeli powiadomienie miało pojawić się w czasie, gdy użytkownik nie korzystał z systemu.



    1. Kalendarz



Kalendarz w czytelny sposób pozwala na przeglądanie zaplanowanych spotkań. Po dwukrotnym kliknięciu w wybrane spotkanie otwiera się okno szczegółowe działania, które dokładniej zostało opisane w rozdziale “Działania”.



      1. Dzień


Na widoku dnia widać wszystkie zaplanowane spotkania w wybranym dniu. Po prawej stronie wyświetla się także lista zadań do wykonania (domyślnie wyświetlają się zadania po terminie i terminem wykonania na bieżący dzień)

      1. Tydzień roboczy

      1. Tydzień

      1. Miesiąc

      1. Oś czasu

    1. CRM

      1. Szanse sprzedaży

Szanse sprzedaży służa do odnotawania w systemie szansy pozyskania nowego klienta na produkty lub usługi sprzedawane przez firmę użytkownika.


        1. Widok główny


        1. Tworzenie nowej szansy sprzedaży


Tworzenie nowego szansy sprzedaży jest możliwe z dwóch miejsc w aplikacji:

        1. Widok szczegółowy



Widok szczegółowy został podzielony na następujące zakładki:

    1. Kontakty



Kontakty w systemie Mefisto SMB zostały podzielone na 3 główne typy:



Podział taki został zastosowany, aby przejrzyście prowadziś bazę swoich kontaktów z wygodnym podziałem na klientów, na tych którzy dopiero nimi zostaną oraz pozostałych kontaktów przydatnych w funkcjonowaniu firmy np. osoby odpowiedzialnej za prowadzenie księgowości.

      1. Widok główny



      1. Tworzenie nowego kontaktu

Tworzenie nowego kontaktu jest możliwe z dwóch miejsc w aplikacji:


      1. Widok szczegółowy



Widok szczegółowy został podzielony na następujące zakładki:

Wyświetlane są tutaj podstawowe dane na temat kontaktu - nazwę, dane osobowe, kontaktowe, bankowe oraz sprzedażowe. W zakładce tej wyświetlane są także adresy kontaktu oraz powiązane kontakty i przedstawiciele handlowi odpowiedzialni za obsługę oglądanego kontaktu.





    1. Produkty i usługi



Ponieważ produkty i usługi w systemie Mefisto SMB są bardzo zbliżone funkcjonalnością, sposób ich używania zostanie opisany razem.



Główną różnicą pomiędzy usługami i produktami jest fakt iż te pierwsze nie posiadają stanu magazynowego.

      1. Widok główny



      1. Tworzenie nowego produktu/usługi

Jednym ze sposobów a utworzenie nowe produktu/usługi jest kliknięcie w menu “Produkty/Usługi”, a następnie jedną z dwóch pozycji “Nowy produkt” lub “nowa usługa”.

Drugiem sposobem jest kliknięcie przycisku “Nowy produkt/usługa w oknie głównym aplikacji w zakładce “Produkty/Usługi”.

      1. Widok szczegółowy

Aby otworzyć widok szczegółowego produktu/usługi należy albo klliknać dwukrotnie w wybrany wiersz na widoku głównym produków/usług, albo wcisnać klawisz “enter” gdy jest zaznaczony wiersz z produktem/usługą.

Na widoku szczegółym dostępne są cztery zakładki:

Na tym widoku po lewej stronie są wyświetlane właściwości produktu/usługi, po prawej (tylko w przypadku produktu) stan magazynowy oraz kody. Znajduje się tu również przycisk do dodawania nowego kodu. Po zapisie nowego produktu/usługi nie ma już możliwości zmiany produktu na usługę lub na odwrót.



Na tym widoku można zobaczyć pliki powiazane z danym produktem/usługą. Widok ten został onówiony bardziej szczegółowo w rozdziale „Pliki” przy opisie plików.



Na tym widoku możliwa jest edycja atrybutów związanych z danym produktem/usługą. O wyświetlaniu atrybuty decydują jego parametry. Więcej o atrybutach można znaleźć w dziale “Atrybuty”.

Na tym widoku wyświetlane są zarówne zwykłe ceny jak i specjalne. Znajduje się tutaj możliwość zdefiniowania nowej (przycisk “+”) lub edycji wybranej ceny (dwukrotne kliknięcie lub enter po wybraniu wiersza). Pola wyboru “Pokaż stare” wyświetlają nieaktualne ceny, np. jest już po okresie ich obowiązywania.

Na tym widoku wyświetlani są wszyscy klenci którzy nabyli dany produkt/usługę w ciągu ostatnich 12 miesiecy. Widoczna jest również ilość sprzedaży w kilku przedziałach czasowych.


      1. Ceny

Każdy produkt/usługa moze posiadać wiele cen. Wszystkie powiązane z danym produktem/usługą wyświetlane są na widoku szczegołówym produktu/usługi w zakładce “Ceny”.


Ceny zostałe podzielone na dwa rodzaje: ceny zwykłe i specjalne. Główna różnica pomiędzy nimi wiąże się z tym, że cena specjalna zawsze jest powiązana konkretnym klientem. Więcej o cenach specjalnych w dziale “Ceny specjalne”.


      1. Kody

Każdy produkt/usługa może posiadać wiele kodów. Wszystkie kody powiązane związane z danym produktem/usługą wyświetlane są na widoku szczegółowym produktu/usługi w zakładce “Główne” w dolnej prawej części.


Aby utworzyć nowy kod należy kliknąć przycisk “Nowy kod”.



W celu wyświetlenia widoku szczegółowego istniejącego kodu należy albo dwukrotnie kliknąć wybrany wiersz lub wcisnać klawisz enter gdy wiersz jest wybrany.

Dostepne są następujące rodzaje kodów:



    1. Handel



W zakładce “Handel” użytkownik ma możliwość utworzenia:



      1. Faktury/Rachunki

        1. Tworzenie nowej faktury



Dodanie nowej faktury jest możliwe z kilku miejsc programu Mefisto SMB:




Wszystkie faktury wyświetlone są w tabeli, którą można zobaczyć po wybraniu zakładki “Handel” na widoku głównym, a następnie zakładki “Faktury”. Chcąc zobaczyć szczegóły faktury lub też ją edytować wybraną fakturę (np. dodając do niej notatkę) wystarczy kliknąć dwa razy w wiersz na tabeli.



Tworzenie nowej faktury:

W pierwszym kroku należy otworzyć okno szczegółowe nowej faktury, np. za pomocą skrótu “Alt + I” (możliwości otwarcia takiego okna zostały wymienione wyżej).


Nowo otwartą fakturę należy uzupełnić danymi, po wprowadzeniu których pojawi się możliwość zapisu. W pierwszej kolejności należy wybrać klienta, wpisując nazwę lub klikając w pole z nazwą. Rozpoczęcie pisania lub kliknięcie spowoduje otwarcie okna do wyboru kontaktu.



W oknie do wyboru kontaktu wyświetlona jest tabela z dostępnymi kontakami. Domyślnie ustawiony jest filtr, aby widoczni byli tylko klienci. Chcąc zobaczyć wszyskie kontakty należy odznaczyć pole wyboru “Tylko klienci”. Przypisanie kontaktu do faktury następuje po zaznaczeniu odpowiedniego kontaktu i kliknięciu przycisku “Wybierz” lub podwójnym kliknięciu na odpowiednim kontakcie.

Po wybraniu kontaktu okno z kontaktami zostanie zamknięte, a na fakturze uzupełnią się dane dotyczące klienta (chcąc podglądnąć kontakt należy kliknąć w przycisk “Pokaż”).



W dalszej kolejności można uzupełnić kolejne dane dotyczące faktury:



Chcąc dodać produkt/usługę należy kliknąć w pole “Produkt/Usługa” i wybrać jedno z listy wszystkich dostępnych(po wybraniu automatycznie uzupełniona zostanie marka i kod jeśli zostały podane) lub kliknąć w pole z kodem i wybrać odpowiedni (aby zaakceptować wybór należy kliknąć dwa razy w wybrany wiersze). Możliwe jest wcześniejsze wybranie konkretnej marki, wówczas po kliknięciu w “Produkt/Usługa” wyświetlone zostaną tylko produkty/usługi tej konkretnej marki.

Istnieje możliwość dodania nowego produktu na fakturze, który nie został wcześniej zapisany w aplikacji. W tym celu należy kliknąć w przycisk “Dodaj nowe” w oknie do wyszukiwania produktów. Dodany w ten sposób produkt będzie widoczny tylko na fakturze.



Po dodaniu produktu zostaną automatycznie uzupełnione pozostałe pola (cena netto, cena brutto itp.) danymi, które zostały wcześniej zapisane w aplikacji. Jeśli dodanego produktu nie ma na stanie w danym magazyni, użytkownik zostanie o tym poinformowany (informacja zostanie wyświetlona w polu z ilością.

Większość pól jest edytowalna, aby zmienić ich wartość należy w odpowiednim rekordzie tabeli wprowadzić nową. Zmienione ceny można przywrócić do domyślnych (katalogowych) klikając w przycisk “Użyj cen katalogowych”.

Do faktury możemy dodać płatności, koszty, komentarz (drukowany na fakturze) oraz notatkę widoczną tylko w aplikacji.


Po uzupełnieniu wszystkich danych można przejść do finalizacji dokumentu. Możliwe są następujące możliwości:

Jeśli próba zapisu się nie powiedzie, użytkownik zostanie poinformowany co należy zrobić, aby dane na fakturze były poprawne. Informacje te zostaną wyświetlone w górnej części okna oraz przy poszczególnych polach.

Po wprowadzeniu poprawnych danych oraz uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól można sfinalizować fakturę


Utworzoną fakturę można:


      1. Faktury niedokończone i Faktury Pro-Forma

Użytkownik tworząc fakturę może odłożyć jej finalizację na później i zapisać ją w aplikacji jako fakturę niedokończoną.

Do niedokończonej faktury można w każdym momencie powrócić, dokończyć jej tworzenie i ostatecznie sfinalizować. Wszystkie faktury niedokończone (podobnie jak faktury Pro-Forma) dostępne są z głównego okna aplikacji po wybraniu zakładki “Handel”, a następnie zakładki “NK/PF” (Faktura Niedokończona/ProForma). Podgląd i edycja możliwa jest po podwójnym kliknięciu na wybranej fakturze.



Proces tworzenia Faktury Pro-Forma jest podobny jak jak przy tworzeniu normalnej faktury.

      1. WZ / PZ

        1. Dodawanie nowej WZ



        1. Dodawanie PZ



Dostęp do wszystkich WZ i PZ możliwy jest z głównego okna aplikacji po wybraniu zakładki “Handel”, a następnie zakładki “WZ / PZ”. Podgląd i edycja możliwa jest po podwójnym kliknięciu na wybranej wierszu w tabeli.




Proces tworzenia WZ i PZ jest podobny jak jak przy tworzeniu normalnej faktury.

      1. Płatności

Dodawanie płatności jest możlwe:

Dostęp do wszystkich płatności możliwy jest z głównego okna aplikacji po wybraniu zakładki “Handel”, a następnie zakładki “Płatności”. Podgląd i edycja możliwa jest po podwójnym kliknięciu na wybranej wierszu w tabeli.



Tworzenie nowej płatności:

W pierwszym kroku należy otworzyć okno szczegółowe nowej faktury, np. za pomocą skrótu “Alt + A” (możliwości otwarcia takiego okna zostały wymienione wyżej).

Po zmianie (wypełnieniu) dowolnego pola pojawia się możliwość zapisu. Jeśli wymagane pole nie zostało uzupełnione lub wprowadzone dane są niepoprawne wówczas użytkownik zostanie o tym poinformowany. Komunikat o błędzie pojawi się w górnej części okna oraz po najechanie na ikonkę błędu w polu do którego wprowadzono niepoprawne wartości.

Aby wybrać fakturę do której ma zostać dodana płatność należy kliknąć w pole do wpisania faktury. Zostanie wyświetlona lista wszystkich nieopłaconych faktur z których można wybrać odpowiednią. Jeśli wcześniej zdefiniujemy klienta, lista faktur zostanie ograniczona tylko do faktur dotyczących tego konkretnego klienta.

Po wybraniu faktury należy określić typ płatności oraz wskazać konto do płatności. Po wpisaniu odpowiedniej kwoty (naturalnie kwota płatności nie może być wyższa niż kwota na fakturze) możemy zapisać płatność. Faktura została w ten sposób całkowicie (jeśli kwota na fakturze i kwota płatności są równe) lub częściowo opłacona. Zapisaną płatność można zmodyfikować (np. dodając do niej komentarz) lub też usunąć ( płatność zostanie usunięta z faktury ).

Dodana płatność będzie również widoczna na fakturze w tabeli z płatnościami.



      1. Faktury kosztowe



Dodawanie faktur kosztowych:

Dostęp do wszystkich faktur kosztowych możliwy jest z głównego okna aplikacji po wybraniu zakładki “Handel”, a następnie zakładki “Faktury kosztowe”. Podgląd i edycja możliwa jest po podwójnym kliknięciu na wybranej wierszu w tabeli.

Tworzenie faktury kosztowej

W pierwszym kroku należy otworzyć okno szczegółowe nowej faktury, np. za pomocą skrótu “Alt + K” (możliwości otwarcia takiego okna zostały wymienione wyżej).

Uzupełnienie dowolnego pola aktywuje przycisk do zapisania faktury kosztowej. Podobnie jak to ma miejsce w innych oknach (np. przy standardowej fakturze), jeśli pola wymagane nie zostaną uzupełnione lub będą zawierały niepoprawne dane , używkonik zostanie o tym poinformowany.


Uzupełniane dane dla faktury kosztowej są odpowiednio pogrupowane:

W pierwszej kolejności uzpełniane są pola dotyczące dokumentu. W polu numer należy podać nazwę oryginalnego dokumentu do którego tworzona jest faktura kosztowa (np. nr faktury za korzystanie z internetu). W polu data należy wybrać datę wystawienia faktury kosztowej (domyślnie ustawiona jest biężąca data).

Rozpoczęcie pisania lub kliknięcie w pole z nazwą spowoduje otwarcie okna do wyboru kontaktu (w tym wypadku należy wybrać sprzedawcę - kontakt, który wystawił oryginalną fakturę/rachunek). Okno do wyboru sprzedawcy jest identyczne jak do wyboru kontaktu na standardowej fakturze, gdzie też zostało opisane. Po wybraniu sprzedawcy, wszystkie podane dane dla tego kontaktu (“Nazwa”, “NIP”, “Ulica i nr domu/lokalu”, “Kod pocztowy/Miasto”) zostaną uzupełnione. Jeśli wybrany sprzedawca miał ustawione dane bankowe, to również one zostaną uzupełnione. Szczegóły ustawionego sprzedawcy można oglądnąć klikając przycisk “Pokaż”


Jeśli faktura kosztowa ma zostać sfinalizowana bez ustawionego sprzedawcy należy zaznaczyć pole wyboru “Wymuś brak kontaktu” (Po zaznaczeniu tej opcji dane dotyczące sprzedawcy zostaną wyczyszczone).

Należy wprowadzić wartość netto oraz VAT (VAT należy podać w postaci kwoty). Wartość brutto uzupełni się automatycznie na podstawie wprowadzonych danych.


W polach dotyczacych płatności należy:

- wybrać termin płatności (w tym polu należy podać datę płatności wskazaną w oryginalnym dokumencie do którego tworzona jest faktura kosztowa)

- zdefiniować typ płatności (wskazać w jaki sposób faktura oryginalna zostanie uregulowana, domyślnie wybrana jest opcja: “Gotówka”)

- wskazać ewentualną osobę/pracownika, do którego zostanie wysłane przypomnienie o konieczności uregulowania faktury


Po opłaceniu faktury oryginalnej można dodać płatność do faktury kosztowej (przycisk “Dodaj płatność”), wówczas taka faktura kosztowa będzie widniała w systemie jako faktura opłacona.


Dane dotyczące płatności są opcjonalne (ich uzupełnienie nie jest wymagane przy tworzeniu faktury kosztowej).

Fakturę kosztową można uczynić bardziej czytelną dodając do niej notatkę/opis oraz wybierając kategorię której dotyczy (kategorie należy wcześniej zdefioniować: menu górne → “Ustawienia” → “Słowniki” → zakładka “Inne” → zakładka “Faktury kosztowe”

Istnieje możliwość dodania/załączenia plików do faktury kosztowej (np. dokumentu z oryginalną fakturą). W tym celu należy wybrać jeden z plików dodanych już do aplikacji (przycisk “Dodaj istniejący”) lub dodać nowy plik z dysku (przycisk “Dodaj nowy”). Wszystkie powiązane pliki będą wyświetlone w tabeli z plikami.




Po poprawnym wypełnieniu pól faktura zostanie zapisana i dołączona do listy z fakturami kosztowymi (okno główne aplikacji → zakładka “Handel” → zakładka “Faktury kosztowe”).

    1. Magazyn



W zakładce magazyn wyświetlone są wszystkie magazyny firmy, zarządzanie magazynami (dodawanie, edycja i usuwanie) dostępne jest administratora systemu. (przez menu główne aplikacji - Ustawienia -> Magazyny)

      1. Wydruk inwentrazacji

Aby wygenerować wydruk, należy kliknąc w przycisk “Wydruk inwentaryzacji”

Jest to wydruk, który ułatwia przeprowadzenie inwentaryzacji w wybranym magazynie. Drukowana jest lista wszystkich produktów, jakie oferuje firma korzystająca z systemu Mefisto SMB. Z takim dokumentem użytkownik może udać się do magazynu, spisać ilość produktów i później używając funkcji “Inwentaryzacja” wprowadzić dane do systemu.







      1. Transfer



Transfer, służy do oznaczenia w systemie przeniesienia towarów z jednego magazynu do drugiego. Aby otworzyć okno do wprowadzania tranferu należy kliknąć przycisk “Transfer”.

W oknie, które się pokaże należy wybrać magazyn, z którego towary zostaną przetransportowane, magazyn docelowy, do którego zostaną dostarczone towary oraz ilości towarów jakie zostaną przetransportowane. Po wprowadzeniu danych należy kliknąć przycisk “Zapisz”




      1. Inwentaryzacja



Aby otworzyć okno do tworzenia nowej inwentaryzacji należy kliknąć przycisk “Inwentaryzacja”.

W oknie, które się pokaże należy wybrać magazyn w którym jest przeprowadzana inwentaryzacja, ilości towarów jakie w danym momencie znajdują się w magazynie. Użytkownik wpisuje odpowiednią ilość przy produkcie, który został zliczony. (Pomocny może okazać się użycie opisanego wcześniej wydruku inwentaryzacji). Pozostawienie pustego miejsca w wierszu z danym produktem oznacza, że nie był on uwzgledniany przy inwentaryzacji i jego ilość nie zmieniła się.

Po wprowadzeniu danych należy kliknąć przycisk “Zapisz”.





      1. Straty



Straty, służą do oznaczenia w systemie towarów, które zostały zniszczone lub zgubione. Aby otworzyć okno do wprowadzania strat należy kliknąć przycisk “Straty”.

W oknie, które się pokaże należy wybrać magazyn, w którym zostaną zarejestrowane straty oraz ilości towarów jakie zostaną uznane jako straty. W każdym wierszu wśywietlane jest także aktualny stan magazynowy danego produktu.

Po wprowadzeniu danych należy kliknąć przycisk “Zapisz”



      1. Dostawa


Aby oznaczyć w systemie dostawę nowych towarów należy kliknąć przycisk “Dostawa”.

W oknie, które się pokaże należy wybrać magazyn, w którym zostaną zarejestrowane straty oraz ilości towarów jakie zostaną uznane jako straty. W każdym wierszu wśywietlane jest także aktualny stan magazynowy danego produktu.

Po wprowadzeniu danych należy kliknąć przycisk “Zapisz”





      1. Widok szczegółowy wybranego magazynu



Aby otworzyć widok szczegółowy wybranego magazynu należy podwójnie kliknąc na wiersz z wybranym magazynem.

Użytkownik okno z zakładkami:


Wyświetlane są tutaj transfery produktów, związane z danym magazynem:

Dwukrotne kliknięcie w wiersz z tranferem oczekującym, otworzy okno, które umożliwi oznaczenie transportu jako “Dostarczony”. Po tej czynności produkty z transportu zwiększają stan magazynu docelowego.





    1. Pliki



Zakładka “Pliki” umożliwią zarządzanie dokumentami, obrazami graficznymi i wszystkimi innymi plikami. W zakładce nie są wyświetlane są pliki, które zostały dodane bezpośrednio do zdarzeń, faktur, produktów czy kontatków.



      1. Widok główny

Użytkownik ma dwie możliwości podglądu plików:



      1. Tworzenie nowego pliku



Użytkownik ma dwie możliwości dodania nowego pliku:



Pojawi się okno systemu Windows, w którym należy wybrać plik który zostanie dodany do systemu Mefisto SMB.





Po wybraniu pliku, który ma zostać dodany do systemu pojawi się okno szczegółowe pliku, w którym należy wprowadzić nazwę i inne dane opisujące plik.

To samo okno pojawia się w przypadku edycji pliku. Aby dokonać edycji należy podwójnie kliknać w wiersz z wybranym plikiem (lub w miniaturę pliku).





W przypadku obrazów graficznych na widoku szczegółowym pojawia się podgląd pliku. W podglądzie użytkownik ma możliwość zwiększania lub zmniejszania rozmiaru oglądanego zdjęcia. Aby tego dokonać należy kliknąć w obrać a następnie użyć przycisku Ctrl i odpowiednio “skrolować” myszką komputerową.







    1. Statystyki sprzedaży

Zakładka “Statystyki sprzedaży” znajduje się w głównym oknie aplikacji, wyświetla statystyki związane ze sprzedażą towarów w firmie. Zakładka jest podzielona na cztery części

      1. Wskaźniki sprzedaży

Przedstawiają wartość sprzedaży netto według przedstawiciela handlowego z podziałem na okresy:

Po zaznaczeniu pola “pokaż marżę” wyświetlają się kolumny związane z wartością procentową marży jak i wartość marży bezwzględnej. Dostępność tego pola wyboru jest uzależniona od uprawnień danego użytkownika. Również od tych uprawnień zależy czy zalogowany użytkownik będzie widział tylko własne statystyki czy też wszystkich przedstawicieli.



      1. Najczęściej sprzedawane produkty

Na tym widoku można zobaczyć statystyki związane z ilością sprzedanych produktów w w różnych okresach wg produktu.

      1. Należności

Widok ukazujący tylko niezapłacone faktury i rachunki, dla których minął już termin zapłaty.

      1. Ostatnie zamówienia

Informacje na temat wszystkich faktur i rachunków.

  1. Dodatkowe aplikacje

    1. Mefisto POS

      1. Podłączenie drukarki fiskalnej





Drukarke można podłączyć do komputera do dwóch rodzajów portów:

    1. Mefisto Warehouse



Spis treści

1.Instalacja 2

1.1.Wymagania programu 2

1.2.Opis instalacji 2

2.Ogólna charakterystyka systemu 7

2.1.Budowa systemu 7

2.1.1.Menu główne 7

2.1.2.Główne okno programu 9

2.1.3.Pasek statusu programu 9

2.2.Dwujęzyczność 10

2.3.Obsługa okien 10

2.4.Obsługa tabel 10

2.4.1.Zmiana położenia i wielkości kolumn 11

2.4.2.Wyświetlanie ukrytych kolumn 12

2.4.3.Sortowanie 14

2.4.4.Grupowanie 15

2.4.5.Filtrowanie 18

2.4.6.Panel do wyszukiwania 20

2.4.7.Podział tabel w poziomie 21

2.4.8.Widoki 22

2.5.Drzewko filtrowania 26

3.Obsługa programu 28

3.1.Uruchomienie 28

3.2.Kreator konfiguracji 28

3.3.Zaawansowana konfiguracja 32

3.3.1.Dane firmy 32

3.3.2.Ogólne 33

3.3.3.Dokumenty 34

3.3.4.Numeracja dokumentów 36

3.3.5.Tagi 36

3.4.Atrybuty 37

3.4.1.Zarządzanie 37

3.4.2.Typy wyliczeniowe (enum) 39

3.4.3.Grupy 40

3.5.Magazyny 41

3.6.Jednostki administracyjne 43

3.7.Użytkownicy 44

3.8.Słowniki 46

4.Obsługa programu 51

4.1.Działania 51

4.1.1.Tworzenie nowych działań 52

4.1.2.Przypomnienia 54

4.2.Kalendarz 56

4.2.1.Dzień 56

4.2.2.Tydzień roboczy 56

4.2.3.Tydzień 57

4.2.4.Miesiąc 58

4.2.5.Oś czasu 59

4.3.CRM 60

4.3.1.Szanse sprzedaży 60

4.3.1.1.Widok główny 60

4.3.1.2.Tworzenie nowej szansy sprzedaży 61

4.3.1.3.Widok szczegółowy 62

4.4.Kontakty 64

4.4.1.Widok główny 64

4.4.2.Tworzenie nowego kontaktu 65

4.4.3.Widok szczegółowy 66

4.5.Produkty i usługi 72

4.5.1.Widok główny 72

4.5.2.Tworzenie nowego produktu/usługi 73

4.5.3.Widok szczegółowy 74

4.5.4.Ceny 79

4.5.5.Kody 79

4.6.Handel 80

4.6.1.Faktury/Rachunki 80

4.6.1.1.Tworzenie nowej faktury 80

4.6.2.Faktury niedokończone i Faktury Pro-Forma 90

4.6.3.WZ / PZ 92

4.6.3.1.Dodawanie nowej WZ 92

4.6.3.2.Dodawanie PZ 93

4.6.4.Płatności 95

4.6.5.Faktury kosztowe 101

4.7.Magazyn 107

4.7.1.Wydruk inwentrazacji 107

4.7.2.Transfer 108

4.7.3.Inwentaryzacja 110

4.7.4.Straty 111

4.7.5.Dostawa 112

4.7.6.Widok szczegółowy wybranego magazynu 113

4.8.Pliki 115

4.8.1.Widok główny 115

4.8.2.Tworzenie nowego pliku 117

4.9.Statystyki sprzedaży 120

4.9.1.Wskaźniki sprzedaży 120

4.9.2.Najczęściej sprzedawane produkty 121

4.9.3.Należności 122

4.9.4.Ostatnie zamówienia 122

5.Dodatkowe aplikacje 124

5.1.Mefisto POS 124

5.1.1.Podłączenie drukarki fiskalnej 124

5.2.Mefisto Warehouse 124

Spis treści 125